ISOFIX NEBO PÁS?
Je pro Vás lepší pořídit sedačku poutanou pomocí systému Isofix, nebo sedačku připevněnou bezpečnostním pásem Vašeho vozu?
Není to tak jednoduché...
Na Isofix nebo na pás?
Jedno z největších dilemat, které potká každého rodiče hledajícího tu nejlepší dětskou autosedačku. Jaký způsob montáže je pro naší sedačku ten nejlepší? Jestliže je vůz vybaven systémem Isofix, máte možnost výběru – na Isofix, nebo na pás?
Co je vlastně Isofix? Jde o mezinárodní standard (ISO13216), který určuje normalizovaný způsob ukotvení dětských autosedaček v automobilu. Jde o spojení zámků na sedačce (1) přes průchodku v sedadle (2) s konstrukcí vozu prostřednictvím ocelových ok (3). Systém je omezen celkovou hmotností na něm zavěšenou. Sedačka s dítětem nesmí být těžší než 33 kg. Proto je většina sedaček poutaných Isofixem konstruována do hmotnosti dítěte 18 kg. Výjimkou jsou sedačky, které samy o sobě mají velmi lehkou konstrukci a ušetřenou váhu výrobce může využít pro těžšího pasažéra. Prvním výrobcem, který tento systém použil byl Volkswagen ve voze Golf IV. generace.
Často slyšíme od rodičů, že by chtěli sedačku na Isofix, protože je bezpečnější. Je to pravda, ale není úplná. Neplatí totiž pro sedačky ve všech hmotnostních kategoriích. Isofix byl vytvořen na konci 20. století zejména z jednoho důvodu – odhadem až 70% dětských autosedaček jezdících v té době po silnici bylo špatně připevněných. Použití systému Isofix redukuje tento problém z velké části. Pokud to vezmeme poněkud zjednodušeně, Isofix zvyšuje bezpečnost dětí cestujících v automobilu, a to díky tomu, že redukuje možnost špatného připevnění sedačky. Pokud se podíváme podrobněji na konkrétní případy a předpokládáme, že sedačka bude namontována do auta přímo u prodejce a rodiče budou dělat to co mají, tedy jestliže vyloučíme špatnou montáž, dostaneme informaci, která již není tak jednoznačná. Zkusme se na tento problém podívat z hlediska jednotlivých kategorií.
Skupina 0-13 kg
Novorozenecké sedačky, tzv. "vajíčka" je možné kotvit do vozu na základnu, která může být připevněna Isofixem. Do této chvíle je informace jasná – použití základny zvyšuje stabilitu a kvalitu montáže. Použití Isofixu velmi zjednodušuje montáž samotného vajíčka a pokud rodič dodrží postup (většinou je to potvrzeno různými způsoby signalizace – mechanické ukazatele, zvukové upozornění apod.), riziko špatné montáže je prakticky nulové.
Upevnění na pásy je oproti tomu lepší v tom, že si na při připevnění na pásy můžete sami nastavit sklon "vajíčka". Tuto možnost využijete v případě, že máte ve voze velký sklon sedadel.
Isofixová základna totiž kopíruje sklon sedadla. V případě většího sklonu nebo hlubšího umístění isofixových ok je dost možné, že miminku bude ve "vajíčku" padat hlavička na hrudník.
Sedačky montované proti směru jízdy
Výběr sedačky ve "starších" kategoriích je z hlediska upevnění určen zásadním momentem a tím je hmotnostní omezení Isofixu na hranici 33 kg. Z tohoto důvodu je naprostá většina „pokračovacích“ sedaček zařazena do kategorie 0-18 kg (těch 33 kg je sedačka + dítě). Pokud vyberete "protisměrku" poutanou bezpečnostním tříbodovým pásem, může se její použití posunout až do 125cm/36kg a tedy u normálně vzrostlých dětí až klidně do sedmi let.
Nákup je kromě toho dán i další zásadní otázkou – máte sedačku trvale v jednom autě, nebo jí „stěhujete“ mezi více vozy? Jestliže není nutné několikrát za den měnit auto, pak je na místě volba autosedačky, která je zajištěna bezpečnostním pásem. Nemusíte ale mít strach z toho, že tento způsob fixace je nějak strašlivě složitý. Po několika pokusech je člověk schopen sedačku pásem upevnit do jedné minuty.
Druhá možnost je existence více vozů v rodině. Jestliže tedy Váš potomek jezdí ráno do školky s Vámi, ze školky s babičkou a na tenis s druhým rodičem, je Isofix velmi šikovnou, operativní a jednoduchou pomůckou.
V této chvíli nám do výběru ovšem vstoupí další faktory:
- Chcete sedačku otočnou? Pak bude vždy na isofix, nebo kombinovanou základnu.
- Máte starší vůz a nemáte namontovaná isofixová oka v sedadlech - pak je řešením autosedačka na pás nebo základnu, kterou lze připevnit pomocí pásu.
- Potřebujete extrémní prostor na nohy pro potomka – lepší je sedačka na pás.
- Chcete vozit vedle sebe tři sedačky – opět jedině poutání pásem.
- Co nejdéle v protisměru – poutání pásem.
A takto můžeme pokračovat ještě dlouho ....
.....vysoké dítě, mohutné dítě, třídveřové auto, kinetóza, velký sklon sedáků, „padající“ hlavička… Z toho všeho vidíte, že vybrat dětskou sedačku není vůbec jednoduché.
Takže jediné správné řešení – navštívit odbornou prodejnu a pečlivě vyzkoušet všechny varianty. Výsledkem našeho zkoumání je totiž jasná informace – nemůžete od stolu určit, jestli je lepší Isofix nebo poutání pásem.
Sedačky posměrné
Zde je řešení značně jednodušší. Při čelním nárazu je zásadním požadavkem, aby se dítě neudeřilo hlavou o zadní část předního sedadla. Z tohoto pohledu Isofix nepředstavuje žádný rozdíl proti sedačce, která je zároveň s dítětem připoutána bezpečnostním pásem. Nicméně Isofix je velmi užitečný ze dvou důvodů, a to zejména u sedaček v kategorii do 36kg. Praktická část výhody je v tom, že prázdnou sedačku nemusíte pracně zajišťovat proti pohybu, protože je připevněná Isofixem. Bezpečnostní výhodou je skutečnost, že sedačka je sama o sobě připevněná k vozu, takže v případě nárazu necestuje směrem dopředu a netlačí dětské tělíčko proti bezpečnostnímu pásu. Takže u sedaček posměrných je volba jasná – lepší variantou je sedačka s Isofixem.
Shrnutí
Jak zde vidíte z naší malé exkurze do isofixového světa, je bitva Isofix vs. bezpečnostní pás prakticky nerozhodná a záleží na přesné specifikaci Vašich potřeb. Jistě je mezi Vámi dlouhá řada rodičů, kteří celou problematiku pečlivě nastudovali a jsou schopni toto dilema správně vyřešit. Ideální je však přijet do prodejny, kde Vám odborný personál pomůže najít to nejlepší řešení.
p.s.
mnoho z Vás vůbec netuší, že i ve starších vozech může být Isofix - tento super videonávod vám ho může pomoci najít :-)
starší Škodovky (Octavia I, Fabia I, II....) také mají isofix, jen musíte hledat :-) :
starší Ford Mondeo - isofix zašitý v opěradle sedadla: